17 شهریور 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور از جاهای دیدنی مهریز به شمار می‌رود و در شهرک زارعین و محله مزویرآباد واقع شده است. مهریز شهری با قدمت فراوان در استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.  درخصوص معماری باغ پهلوان پور مهریز باید گفت که در تمام سازه‌های این مجموعه، تغییر سبک باغ‌سازی کهن و سنتی ایرانی به سمت باغ‌سازی مدرن‌تر و امروزی‌تر به خوبی قابل مشاهده می باشد. به عبارتی دیگر، این باغ قدمت چندانی ندارد و معماری امروزی آن در سایر بناهای هم‌دوره باغ نیز دیده می‌شود؛ ولی استفاده از برخی المان‌های کهن و تاریخی نظیر سبک کوشکی موجب شده تا فضای باغ پهلوان پور، تداعی‌کننده فرهنگ و هنر قرن‌های پیشین باشد. 

قبل از وارد شدن به باغ پهلوان‌پور، باید بدانیم که این مجموعه زیبا شامل بخش‌های اصلی زیر می‌شود:

۱. مجموعه ورودی (برج، اسطبل و كاهدان)

۲. ساختمان کوشک یا شربت‌خانه

۳. بنای زمستان‌خانه

۴. بنای سرایداری 

۵. حمام 

۶. آشپزخانه

در باغ بزرگ پهلوان پور، آب قنات حسن آباد به‌صورت دائمی جریان دارد که این خود عاملی برای زیبایی و سرسبزی و همچنین پررونقی باغ پهلوان پور مهریز بوده است. در گذشته علاوه‌بر این آب، آب قنات‌های «شاه‌حسینی و مزویرآباد» نیز به این باغ وارد می‌شده و درختان آن را سیراب می‌کرده است.

باغ پهلوان پور مهریز با داشتن یک فضای سبز وسیع و خوش آب‌وهوا و همچنین عمارت‌های سنتی و چشم‌نواز، امروزه به یک هتل و اقامتگاهی پرطرفدار تبدیل شده و طی ماه‌های مختلف سال، پذیرای مهمانان زیادی از سراسر ایران و جهان می‌باشد. همچنین ساختار هتل‌گونه باغ باعث شده تا بسیاری از گردشگران و مسافران، علاقه‌مند به اقامت در این مجموعه و استفاده از فضای دلنشین آن شوند.

هتل باغ پهلوان پور مهریز که فعالیت خود را به عنوان یک اقامتگاه از سال ۱۳۸۸ آغاز کرده، درون عمارت زمستان‌خانه و بخش سرایداری خود حدود ۱۳ اتاق در ظرفیت‌های یک‌تخته تا چهارتخته دارد و با داشتن یک پارکینگ رایگان به ظرفیت ۴۰۰ خودرو و چشم اندازی زیبا رو به فضای سرسبز باغ، مکان مناسبی برای اسکان و تفریح مسافران و گردشگران محسوب می‌شود.از لحاظ مشخصات ظاهری باغ پهلوان پور مهریز زیبایی خاصی دارد و اولین نکته ای که در ورود به باغ پهلوان پور مهریز با آن مواجه می شوید این است که روحتان نوازش با صدای آبی که از جوی های اصلی باغ می گذرد نوازش می شود و گویی که به بهشت وارد شده اید. آب این نهرها از زیر درختان چنار این باغ می گذرد و فضای سرسبزی را در این منطقه کویری فراهم آورده است. درون محوطه ی این باغ درختان کهنسال و استواری از چنار درون این باغ وجود دارند که هنگام قدم زدن در باغ خودنمایی می کنند. علاوه بر این‌ها درختان دارای میوه نیز در باغ کاشته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به درختان بادام، خرمالو و انار اشاره کرد. کاشت این درختان نشان می‌دهد که علی‌رغم آب و هوای گرم استان یزد، این منطقه دارای آب و هوایی نسبتا خنک است که کمی با سایر مناطق استان تفاوت دارد.به جرات می توان گفت که باغ پهلوان پور مهریز یکی از زیباترین و باشکوه ترین باغ های این شهرستان است و بنای موجود در داخل آن هم جلوه بی نظیری را به این باغ بخشیده است. این بنا که کوشک یا شربت خانه نام دارد در زمان قاجاریه ساخته شده و دارای دو و نیم طبقه می باشد که در امتداد مسیر اصلی باغ واقع می باشد. اگر به داخل این کوشک بروید، قسمت‌های مختلف آن همچون تالار، گوشوارها و حوضخانه را خواهید دید. نکته‌ جالب اینجا است که آب قنات حسن‌آباد از وسط این کوشک نیز عبور می‌کند و در باغ جریان می‌یابد.باغ پهلوان پور مهریز به عنوان یکی از نمونه های برتر و زیبای اصیل ایران شناخته شده است و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در سال ۲۰۱۱ در طی نشست سی و پنجم در فهرست آثار جهانی یونسکو این باغ زیبای مهریزی به ثبت رسید و بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شد.گذشتگان، داستان باغ را چنین روایت می‌کنند که در گذشته‌ای نه‌چندان دور در این منطقه، دو باغ مجزا و کنار هم قرار داشت كه با دیوار چینه‌ای از یکدیگر جدا شده بودند. این دو باغ که به آقایان پهلوان‌ پور و حسن ملا علی‌رضا تعلق داشت، بعد از ازدواج فرزندان آن‌ها و ایجاد خویشاوندی این دو خانواده، دیوار بین باغ‌ها برداشته و هر دو باغ به یک باغ و به نام علی پهلوان‌ پور نامگذاری شد.

 

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...