1 شهریور 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
لوله های پلی پروپیلن

کاربرد لوله پلی پروپیلن به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله، بسیار زیاد می‌باشد. همان طور که از نام این لوله مشخص است از پلیمر پلی پروپیلن ساخته می‌شود. این پلیمر یکی از پرکاربردترین متریال‌های مصرفی دنیا است که به دو نوع تقسیم می‌شود.

معمولا کاربرد لوله پلی پروپیلن نوع اول، بیشتر از نوع دوم است. چرا که از مقاومت و استحکام بالایی در برنامه‌های یکسان کننده‌های گرما یا HVAC برخوردار است. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد کاربرد لوله پلی پروپیلن، قیمت، مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن افزایش دهید می‌توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.


معرفی لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن که به آن لوله PP هم می‌گویند یکی از باکیفیت ترین محصولات صنعت پتروشیمی است که از استحکام بالایی برخوردار می‌باشد. این لوله در بازار با نام‌های دیگری مثل لوله PP، لوله سفید آب و لوله تک لایه سفید نیز شناخته می‌شود.

صنعت پتروشیمی همواره تلاش می‌کند مستحکم ترین و بادوام ترین لوله ها و محصولات را برای صنعت آب و فاضلاب، طراحی و تولید کند که لوله PP یکی از بهترین آنها است.

از ویژگی‌های جالب توجه این لوله می‌توان به سبک وزن بودن، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی خصوصا حلال‌های آلی و دوام بالا در برابر سایش و جوشکاری اشاره نمود. همچنین، سطوح داخلی و بیرونی این لوله، صاف و صیقلی است که سبب عبور راحت و سریع سیالات می‌شود.

عایق صدا و گرما بودن از دیگر ویژگی‌های لوله پلی پروپیلن است. کاربرد لوله پلی پروپیلن در صنعت ساختمان سازی از مهمترین کاربردهای این محصول است. چرا که این لوله به مانند لوله‌های فلزی، طعم و رنگ آب را تغییر نمی‌دهند. این خاصیت به دلیل ضد جلبک بودن لوله‌های پلی پروپیلن است.

از دیگر ویژگی‌ها این لوله، دوام و عمر طولانی است که به 50 سال می‌رسد. این ویژگی سبب می‌شود هزینه‌های تعمیر و نگهداری لوله‌های ساختمان، کاهش یابد.

لوله پلی پروپیلن در دو نوع لوله سبز و لوله سفید تولید می‌شود که هر کدام از آن ها خواص خاص خود را دارند. نکته مهم دیگر در مورد این لوله‌ها این است که استحکام لوله تیپ 1 پلی پروپیلن در قیاس با تیپ 2 بیشتر است اما مقاومت آن در برابر ضربه، کمتر از تیپ 2 لوله پلی پروپیلن می‌باشد.


کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن

بدون شک، ویژگی های منحصر به فرد این لوله سبب می‌شود از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. این موضوع سبب افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن شده است. از مهمترین کاربردهای این لوله عبارتند از:

  1. استفاده در سیستم‌های آب سرد و گرم ساختمان‌های مسکونی
  2. لوله کشی‌های آب آشامیدنی
  3. سیستم‌های انتقال آب
  4. سیستم‌های تخلیه مواد شیمیایی
  5. صنعت ساخت اسباب بازی
  6. شبکه‌های هوارسان
  7. صنایع غذایی
  8. تاسیسات شوفاژ حرارت مرکزی
  9. صنایع بهداشتی
  10. صنعت خودروسازی
  11. صنعت نساجی
  12. صنعت کشتی سازی
  13. سیستم های فاضلابی
  14. و …

البته همانطور که اشاره نمودیم این لوله‌ها در دو نوع، تولید می‌شوند که به آن‌ها لوله های پلی پروپیلن سبز و سفید می‌گویند. کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن، متفاوت است و هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. بر این اساس، کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن سبز عبارتند از:

  1. صنایع کشتی سازی
  2. انواع ساختمان های عمومی مثل هتل ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها و …
  3. تاسیسات حرارتی ساختمان ها
  4. فاضلاب های صنعتی
  5. سیستم های لوله کشی انواع ساختمان ها

یکی از مهمترین دلایلی که سبب افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن شده، عایق حرارت و الکتریکی بودن این لوله‌ها است. خواص لوله‌های پلی پروپیلن به این صورت است که در مدت زمان طولانی می‌توانند دمای بالای 90 درجه سانتی گراد و در زمان‌های کوتاه، دمای بالای 110 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

به همین دلیل، انواع مواد شیمیایی، قلیایی، اسیدی و .. بر روی این لوله‌ها تاثیری ندارند.


مزایا و ویژگی لوله‌های پلی پروپیلن

افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن سبب شد، آشنایی با مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران علاقه مند به استفاده از این نوع لوله‌ها باشد. در این راستا باید بگوییم لوله‌های پلی پروپیلن به مانند هر محصول دیگری، در کنار مزیت‌ها، معایبی هم دارد. اما به دلیل مزایای زیادش، معایب این لوله، آنچنان به چشم نمی‌آید.

با این حال، ما در این قسمت از محتوا به بررسی مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن می‌پردازیم.

از جمله مزایای و ویژگی های لوله پلی پروپیلن عبارتند از:

  1. داشتن دوام و عمر طولانی
  2. سبک وزن و حمل و نقل سریع و آسان
  3. انعطاف پذیری بسیار بالا و قابل استفاده در انواع مکان‌ها
  4. مقاومت حرارتی بالا و تحمل حرارت بالای 110 درجه سانتی گراد
  5. مقاومت بالا در برابر تنش و فشار و شکننده نبودن
  6. داشتن سطوح داخلی و بیرونی صاف و صیقلی و ممانعت از ایجاد رسوب
  7. قیمت پایین تر در مقایسه با لوله‌های فلزی و سایر لوله‌های پلیمری
  8. مقاومت بالا در برابر اسید و باز
  9. چگالی کم
  10. مقاوم بودن در برابر خوردگی و پوسیدگی
  11. عایق صدا و نشنیدن صدای سیالات، حین حرکت در لوله
  12. مقاومت بالا در برابر قارچ، جلبک و …

بدون شک، تمام محصولات، از معایبی هم برخوردار هستند و لوله پلی پروپیلن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. در این راستا باید بگوییم، این لوله، تنها یک عیب بزرگ دارد و آن هم، عدم مقاومت در برابر اشعه خورشید است. به همین دلیل، در صورتی که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند بعد از مدتی، شکسته می‌شوند.


خواص لوله‌های پلی پروپیلن

از جمله دلایلی که سبب شد موارد استفاده لوله پلی پروپیلن، افزایش یابد خواص شگفت انگیز این محصول است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیمه سخت و نیمه شفاف است.
  2. مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد.
  3. نقطه ذوب بالا و انعطاف پذیری مناسب از دیگر خواص جالب این لوله می‌باشد که سبب متمایز شدن آن از سایر پلاستیک‌ها شده است. به همین دلیل در برابر تنش و ضربه، مقاوم است.
  4. در برابر حرارت و سایش، مقاوم است.

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی یکی از مهمترین خواص این لوله است که سبب شده، از این لوله در صنایع مختلف، استفاده شود. از دیگر دلایل افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن، قابلیت بازیافت و سازگاری با محیط زیست است. به همین دلیل، روز به روز بر موارد استفاده لوله پلی پروپیلن افزوده می‌شود.



دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...