1 شهریور 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 11 دقیقه
' 11
لوله پنج لایه

لوله‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در تمامی صنایع شناخته می‌شوند و نقش مهمی در انتقال مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر دارند و امروزه از انواع مواد مختلف مانند فلزات، پلاستیک، پلیمرها و … تولید می‌شوند. لوله‌های پنج لایه نوعی از لوله‌های جدید و مدرن هستند که در مقایسه با سایر انواع لوله‌ها دارای ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی هستند.

امروزه لوله‌های 5 لایه جایگزین بسیاری از انواع لوله‌های فلزی و پلیمری خصوصاً در صنعت ساختمان‌سازی شده‌اند. در ادامه مطلب مشخص خواهد شد که لوله پنج لایه چیست، دارای چه ویژگی‌هایی است و از چه کاربردهایی برخوردار هستند.

لوله 5 لایه چیست؟

لوله‌های پنج لایه (Five-layer pipe) یکی از انواع جدید لوله‌ها هستند و همان‌گونه که از نام آنها مشخص است از 5 لایه مختلف تولید شده‌اند. لوله‌های پنج لایه بر اساس نوع کاربردهایی که دارند به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل لوله‌های PERT و PEX هستند.

1. لایه‌های لوله‌های PERT به ترتیب شامل internal PERT layer، High performance glue، strong aluminium core butt welds، High performance glue و External PERT layer هستند.

2. لوله‌های PEX نیز دارای 5 لایه اصلی شامل internal Pex layer(cross – linked polyethylene)، High performance glue، strong aluminium core butt welds، High performance glue و External PEX layer(cross linked polyethylene) هستند.

البته باید توجه داشت که نوع دیگری از لوله‌های 5 لایه نیز وجود دارند که با نام لوله 5 لایه PE شناخته شده و به صورت PE-Al-PE نشان داده می‌شوند و پلیمر اصلی آن‌ها نیز از نوع پلی‌اتیلن است و کاربردهای کمتری در مقایسه به دو نوع قبلی دارد. در حقیقت لوله‌های 5 لایه می‌توانند بیشتر از 50 سال عمر داشته باشند و می‌توانند تا دمای 95 درجه را به‌خوبی تحمل کنند و با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند جایگزین انواع لوله‌های پلیمری و فلزی در صنایع مختلف شوند.

ویژگی های لوله پنج لایه

مهم‌ترین ویژگی این لوله‌ها این است که سیالاتی که از میان لایه‌های PERT و PEX عبور می‌کنند دچار هیچ‌گونه تغییر فیزیکی نخواهند شد و رسوب و خوردگی در لوله‌ها ایجاد نمی‌شود. در تولید لوله و اتصالات 5 لایه، لایه‌های خارجی به‌گونه‌ای تولید می‌شود که در برابر ضربه، فشار و عوامل خورنده مقاومت بسیار بالایی داشته باشند و لایه آلومینیومی استفاده‌شده در آنها از فناوری فراصوت (ultrasonic) برخوردار است و اجازه نفوذ اکسیژن به محتویات داخل لوله را نمی‌دهد. این لوله‌ها همچنین انعطاف‌پذیری بالایی دارند

انواع لوله پنج لایه چیست؟


همان‌طور که گفته شد در تولید لوله‌های 5 لایه از دو نوع پلیمر ویژه استفاده می‌شود و هرکدام از آنها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند:

·       PEX: پلی‌اتیلنی است که در اثر تشکیل پیوندهای شیمیایی قوی بین مولکول‌های مختلف به یک ساختار اتصال متقابل قرار گرفته است. این لوله‌ها در برابر خوردگی، حرارت و فشار مقاومت بالایی دارند و بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشند.

·       PERT: تولید لوله پلی اتیلن به‌گونه‌ای است که در برابر دما مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در شرایط خاص استفاده‌های متعددی داشته باشد.

  • مهم‌ترین کاربردهای لوله پنج لایه

v    

امروزه لوله‌های پی‌وی‌سی و یو پی‌وی‌سی کاربردهای مختلف و متنوعی در صنایع مختلف دارند و این سؤال وجود دارد که با وجود این لوله‌ها، کاربردهای لوله پنج لایه چیست؟ از مهم‌ترین کاربردهای لوله‌های پنج لایه می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

·       می‌توان گفته لوله‌های پنج لایه امروزه به‌عنوان بهترین و کاربردی‌ترین لوله‌های آب سرد و گرم در ساختمان‌ها شناخته می‌شوند و از نظر بهداشتی استانداردهای لازم را دارند. این لوله‌ها با داشتن سطوح کاملاً صاف دچار رسوب و گرفتگی نمی‌شوند.

·       این لوله‌ها تحمل دماهای بالای آب را دارند و می‌توانند در لوله‌کشی شوفاژ و رادیاتورها استفاده شوند.

·       لوله‌های پنج لایه می‌توانند بهترین انتخاب و گزینه برای سیستم‌های گرمایش از کف باشند چرا که این سیستم‌ها دارای دما و فشار بالایی هستند و این لوله تحمل بالایی دارند.

·       لوله‌های پنج لایه به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر مواد شیمیایی دارند می‌توانند در صنایع مختلفی همچون صنعت نفت، صنعت گاز، صنعت پتروشیمی و …

·       از دیگر کاربردهای این لوله‌ها می‌تواند به استفاده در صنعت پزشکی اشاره کرد.

·       از لوله پنج لایه می‌توان در سیستم‌های ذوب یخ در پارکینگ‌ها، پیاده‌روها و معابر استفاده کرد.

·       در سیستم پخش آب و اطفاء حریق و همچنین سیستم‌های هوای فشرده می‌توان از این لوله‌ها استفاده کرد.


مزایا و فواید لوله پنج لایه چیست؟

هرکدام از انواع لوله‌های وینوهیدروپول، فلزی، پی‌وی‌سی، یو پی‌وی‌سی و … که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند دارای مزیت‌ها و معایب مختلفی هستند و لوله‌های پنج لایه نیز از این قاعده خارج نیستند. از مهم‌ترین مزایای این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این لوله‌ها در برابر دما مقاومت بالایی دارند و می‌توانند تا 95 درجه را با فشار 10 بار به‌خوبی تحمل کنند.
  • به دلیل وجود لایه‌های آلومینیومی در این لوله‌ها دارای انبساط خطی کمی هستند.
  • داشتن لایه‌های متعدد داخلی و بیرونی باعث شده است که این لوله‌ها هیچ‌گونه افت فشاری نداشته باشند.
  • دارای قابلیت شکل‌پذیری هستند و این می‌تواند نصب آنها را ساده‌تر کند.
  • لایه‌های داخلی و بیرونی این لوله‌ها از پلیمر بوده و در برابر سایش مقاومت بالایی دارند.
  • آلومینیوم موجود در لوله‌ها از نفوذ لوله به داخل آنها جلوگیری می‌کند.
  • دارای وزن بسیار سبکی هستند و حمل‌ونقل آنها راحت است
  • در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارند و برخلاف لوله‌های فلزی تولید صداهای آزاردهنده نمی‌کنند.

مهم‌ترین فاکتورهای خرید لوله‌های Five-layer pipe

برای خرید لوله‌های پنج لایه همانند انواع لوله‌های دیگر لازم است که به فاکتورها و پارامترهای مختلف مهمی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

·       بررسی تمامی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی لوله‌ها

·       کاربرد لوله‌ها و نوع پروژه‌ای که قرار است لوله در آن به کار گرفته شود

·       شناخت انواع لوله‌های 5 لایه و مزایای آنها

·       برند تولید کننده و کیفیت لوله

·       فروشگاه عرضه‌کننده قیمت لوله و …


جمع‌بندی نهایی

لوله‌های 5 لایه امروزه به‌عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین نوع لوله‌ها شناخته می‌شوند که دارای 3 نوع مختلف بوده و هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند و می‌توانند کاربردهای متعددی در صنایع مختلفی همچون صنعت ساختمان‌سازی، پزشکی، صنایع نفت و گاز و … داشته باشند.


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...