30 مرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه
' 3
همه چیز درباره کلمپه

کُلُمْپه نوعی شیرینی است که یکی دیگر از سوغات مهم کرمان به شمار می رود که دارای تاریخچه طولانی و خواص درمانی متعدد است که در گذشته با استفاده از روغن های حیوانی ، خرمای نخلستان های کرمان و برای پخت آن از هیزم استفاده می شده ولی امروزه با انواع قالب های صنعتی با اشکال مختلف و با استفاده از دستگاه و نه دست تهیه و تولید می شود .

کلمپه ظاهری شبیه کلوچه دارد با این تفاوت که درون آن مخلوطی از خرمای چرخ شده همراه با گردو ، پودر هل و طعم‌دهنده‌های دیگر قرار می‌دهند و برای تزئین آن معمولاً از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌شود.

پیشینه کلمپه کرمان

گفته می شود که خاستگاه اصلی کلمپه شهر بم است اما امروزه در همه جای استان کرمان به ویژه شهر کرمان تولید و عرضه می شود.

در گذشته زنان کرمانی کلمپه را برای مراسم و زمان های خاصی از سال مانند نوروز، آن هم با روش کاملاً سنتی می پختند. آن ها با استفاده از روغن محلی، خرمای نخلستان های کرمان و آتش هیزم کلمپه ها را با تزئینات ساده درست می کردند اما این روزها کلمپۀ کرمان به عنوان یکی از مهم ترین سوغات این استان به شکل انبوه و صنعتی تولید می شود.

همه محصولات و مواد غذایی دارای مواد مفید و سودمندی هستند که در هنگام مصرف در بدن انسان جذب شده و برای او سودمند خواهند بود.

اما برخی از محصولات دارای ارزش غذایی بسیار بیشتری بوده و از این نطر بیشتر توجه مصرف کنندگان و مشتریان را به خود جلب می نماید. بدون شک کلمپه خرمایی که در کرمان تولید می شود یکی از بهترین محصولات غذایی تولید شده در ایران است.

مهمترین خواص کلمپه

• تقویت عمومی بدن

• رفع ضعف و بی حالی

• سرشار از ویتامین د

• انرژی زا

• اشتها آور


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...