28 مرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
انواع نور پردازی در محیط

درنورپردازی فضای بیرون قدرت منبع نوری و نزدیکی و دوری نور به اهداف مورد نظر باید توجه شود.

تاریک بودن آسمان در شب به نورپردازی معنا می دهد همچنین نور بر احساسات انسان نیز تأثیر دارد و تماشای صحنه های نورپردازی برای انسان شادی آوراست،نورپردازی بیرونی از فاصله های زیاد دیده میشود و چنانکه مناسب به نظر نیاید موجب آشفتگی انسان و تاریکی شب میگردد پس طراحی مناسب با محیط اطراف میتواند بر زیبائی محیط تأثیر بسزائی داشته باشد. در زیباسازی شهری نورپردازی خیابانها و پارکها و فضای سبز محوطه اطراف در روشنائی و زیبائی چهره شهر نقش مؤثر دارند.

انواع نورپردازی فضای بیرون:

نورپردازی یکی از نکات مهم درطراحی منظره میباشد از نقطه نظر روانی چگونگی حضور نور در محیط نقش بسیار تعیین کننده ای دارد اساساُ نور خلاق است ومی تواند اشیا را زیباتر و گاهی برجسته تر نشان دهد.نورپردازی بیرونی به عواملی مانند شدت نور، درجه پخش نور،روش نصب چراغ ها بستگی دارد و آنها را میتوان به دسته های مختلف تقسیم کرد مانند:

-نورپردازی مسیر خیابان:

در مسیرهای چند منظوره مقدار نور و فاصله چراغها نسبت به یکدیگر و عرض خیابانها نسبت به نور از جمله مسائلی است که باید رعایت شود، این نوع نورپردازی علاوه بر زیبایی می­تواند مسیر عبور را نشان دهد و رفت وآمد را برای افراد و وسایل حمل و نقل آسان نمود.

-نورپردازی فضای سبز:

نورپردازی فضای سبز و داخل گل و گیاه که بصورت توده ای میباشند طوری باید درنظر گرفته شود که بر ویژگیهای بصری و عمومی تأثیر داشته باشد .خیلی از گیاهان در روشنائی روز قابل توجه نیستند ولی در شب با نوردادن به آنها جلوه خاص پیدا می کنند وقابل رویت تر هستند همانگونه که درختان عنصر اصلی در فضای سبز هستند پس نور دادن به آنها در شب بعنوان سطحی از نور مفهوم خاصی را ایجاد می کند.

-نورپردازی زیر درختان و سطح زمین

نورپردازی در زیر درختان در محوطه فضای سبز بسیار جالب توجه است زیرا که درختان عنصر اصلی فضای سبز هستند و نوردادن به زیر درختان در شب ایجاد مناظر جالبی از سطح نور می کند و با استفاده از نورهای رنگی میتوان شکل محیط را تغییر داد و در سطح زمین در باغ راه ها و پیاده روهای خصوصی بسیار جالب توجه است و با چراغهای مختلف میتوان سطح زمین را شب روشن نمود و در این گونه مسیرها با استفاده از چراغهای پایه کوتاه میتوان مناظر جالبی از پوشش های گیاهی را نیز جلوه داد.

-نورپردازی آلاچیق و سایبان:

نورپردازی باید در این گونه مکانها طوری طراحی شود که از جنبه های روانشناسی ایجاد آرامش و راحتی نماید . افراد در موقع نشستن و استراحت دارای نور مناسبی باشند بنابراین استفاده از چراغهای پرنور و نورافکن که دارای نور زیادی هستند جالب نمی باشد و نباید در تاریکی هم فرو رفته باشد و جنبه های خصوصی افراد نیز حفظ شود بنابراین از نور ملایم و نرم استفاده میشود و میتوان ابزارهای نوری را در لابه لای پوشش گیاهی و یا در بین دیوارها و سقف آلاچیق و سایه بان ها قرار داد.

-نورپردازی سطح آب:

درنورپردازی آبنما نباید به سطح آب نور مستقیم تابیده شود چون بصورت سطح شیشه و آئینه عمل می کنند و بازتاب آن جالب بنظر نمیرسد میتوان چراغها را در زیر سطح آن یا بصورت غیر مستقیم از لابه لای درختان و گیاهان تاباند و یا اگر دارای فواره در سطح آب هست از لابه لای پودر آب نور را داد ویا میتوان چراغها را در سطح آب قرار داد.

-نورپردازی آبنما برگه:

نور در آبنماو برگه طوری طراحی میشود که انعکاس نور باعث چشم زدگی نشود بنابراین چراغهای نوری را در زیر آب یا در زیر سنگها قرار داده تا انعکاس نور آنها به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار گیرد و در بعضی مقاطع میتوان چراغها را در زیر پوشش های گیاهی قرار داد و در جاهایی که آب آبنماها پودر میشود قرار دادن چراغ های رنگی در زیر آنها منظره جالبی ایجاد می کند.

-نورپردازی در زمین های ورزشی:

در زمین های ورزشی نورپردازی طوری انجام می گیرد که نور در تمام زاویه ها با شدت تابش زیاد صورت پذیرد بنابراین سایه ها نیز نباید طولانی و دراز شود و زاویه قرار گرفتن نورافکن ها و چراغ طوری طراحی شود که همدیگر را پوشش بدهند و از ایجاد مناطق سایه روشن جلوگیری شود و سطح زمین بازی مانند روز بطور یکنواخت روشن شود. استفاده از زاویه تابش وشدت تابش و طرز قرار گرفتن چراغها و فاصله چراغها مفید می باشد.

-نورپردازی زمین بازی کودکان:

در زمین بازی نورپردازی از دو بعد لحاظ است 1- ایمنی چراغهای نصب شده در زمین بازی 2- تأمین مقدار نور لازم در سطح زمین- باید روشنائی کافی در سطح زمین باشد و چراغها و نورافکن ها طوری نصب شود که ایجاد سایه های دراز و طولانی ننماید و مقدار روشنائی بمیزان کافی باشدتا ایمنی را برای افراد حاضر در فضا به عمل بیاورد.


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...