11 مرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
نحوه شستن فرش دستباف

در رابطه با نحوه شستن فرش دستباف چه می دانید؟ فرقی نمی کند فرش دستباف شما یک قطعه کوچک باشد یا یک فرش با مساحت زیاد. لازم است شما از آن نگهداری و نظافت منظم داشته باشید تا عمر مفید فرش دستباف شما افزایش یابد. . نشت مایعات و آلودگی روی فرش را باید بلافاصله تمیز کنید تا آسیبی به بافت فرش وارد نشود.

در رابطه با نحوه شستن فرش دستباف چه می دانید؟ فرقی نمی کند فرش دستباف شما یک قطعه کوچک باشد یا یک فرش با مساحت زیاد. لازم است شما از آن نگهداری و نظافت منظم داشته باشید تا عمر مفید فرش دستباف شما افزایش یابد. . نشت مایعات و آلودگی روی فرش را باید بلافاصله تمیز کنید تا آسیبی به بافت فرش وارد نشود.

شما می توانید برای شستشوی حرفه ای به مراکز شستن فرش دستباف بروید یا یک کم هزینه تر برای شستن و تمیز کردن فرش های خود را در خانه انجام دهید. برای این کار باید محلول تمیز کننده خود را با استفاده از شامپو، پودر جوش شیرین یا سرکه درست کنید.

ما در این مقاله تلاش کرده ایم مهم ترین و اصولی ترین روش های شستن فرش دستباف را برای شما توضیح دهیم. لازم است بدانید صرف نظر از روشی که استفاده می کنید، همیشه ابتدا روش مورد نظر را روی یک قسمت کوچک از فرش خود آزمایش کنید و قبل از اینکه کل فرش خود را بشویید ، تا یک روز صبر کنید تا آن قطعه کوچک خشک شود. با ما همراه باشید تا ببینیم که چگونه می توانید فرش دستباف خود را در خانه تمیز کنید.

استفاده از محلول تمیز کننده و نرم کننده فرش برای شستن فرش دستباف

شما می توانید با استفاده از محلول تمیز کننده و نرم کننده فرش برای شستن فرش دستباف خود اقدام کنید. این روش در برابر لکه ها کارآمد است و بافت نخ ها را نرم نگه می دارد. بنابراین شما به مواد زیر نیاز دارید:

2 قاشق غذاخوری مواد شوینده معمولی

1 قاشق غذاخوری نرم کننده

1/2 قاشق پاک کننده اکسی

4 لیتر آب گرم

مواد را با هم در یک کاسه بزرگ یا یک سطل مخلوط کنید. سپس آب گرم را به آرامی اضافه کنید تا از ایجاد حباب جلوگیری شود. حال ابتدا یک قسمت کوچک از فرش دستباف را بشویید سپس یک روز صبر کنید تا آن ناحیه خشک شود. اگر مخلوط شوینده ها خطری برای بافت فرش نداشت، می توانید کل فرش را با آن بشویید.


 استفاده از مواد کاملا طبیعی برای شستن فرش دستباف

اگر بچه یا حیوانات خانگی دارید و خرابکاری آن ها باعث نگرانی شما می شود، می توانید از یک راه حل خوب و سازگار با محیط زیست برای شستن فرش دستباف خود اقدام کنید.. برای این روش تمیز کردن فرش دستباف، شما به موارد زیر احتیاج دارید:

1 فنجان سرکه سفید

2 فنجان آب

1 قاشق غذاخوری نمک

مواد را با هم مخلوط کرده و ناحیه مورد نظر را با آن بشویید. همچنین می توانید 15-20 قطره آب لیمو برای از بین بردن بوی بد فرش به مخلوط مورد نظر اضافه کنید.


استفاده از محلول شیشه پاک کن و آب گرم برای شستن فرش دستباف

اگر فرش دستباف شما به صورت سطحی کثیف شده است، این ساده ترین راه حل برای تمیز کردن فرش های دستباف است. مقادیر مساوی شیشه پاک کن و آب گرم را با هم ترکیب کنید. سپس با یک اسفنج به آرامی فرش خود را تمیز کنید.


استفاده از محلول آمونیاک برای شستن فرش دستباف با لکه های سخت

این محلول برای لکه های تیره سخت استفاده می شود. البته باید همیشه دستکش محافظ استفاده کنید و مراقب باشید. زیرا آمونیاک می تواند دست، پوست یا چشم شما را بسوزاند. برای شستن فرش دستباف با این محلول ابتدا مواد زیر را با هم مخلوط کنید:

1 قاشق غذاخوری مواد شوینده مایع

¼ بخشی از آمونیاک + ¼ بخشی از سرکه

11 لیتر آب

مواد را با هم مخلوط کرده و همانند روش های قبل فرش خود را بشویید. لازم است بدانید اگر لکه ی ایجاد شده سخت نیست و سطحی است می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را روی ناحیه مورد نظر بپاشید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس آن ناحیه را کاملا جاروبرقی کنید.


استفاده از پراکسید هیدروژن برای شستن فرش دستباف

پراکسید هیدروژن یک پاک کننده قدرتمند است و دارای عصاره و عطر لیمو و بویی دلپذیر است. استفاده از این ماده برای تمیز کردن فرش های دستباف نیز به خوبی کار می کنند.

176 میلی لیتر پراکسید هیدروژن

350 میلی لیتر آب با 3-5 قطره آب لیمو

این موارد را با هم مخلوط کرده و مانند روش های قبل فرش خود را با این مواد بشویید.

فرش های دستباف را می توانید با دست بشویید. بنابراین می توانید محلول مواد شوینده را با آب سرد روی فرش بریزید و با استفاده از یک برس نرم و پرز بلند فرش را به آرامی بشویید.

برای شستن فرش دستباف توجه کنید که جریان آب در همان جهت الیاف فرش دستباف باشد. برای فرش های پشمی می توانید از برس های پرز بلند استفاده کنید اما برای الیاف ابریشم از استفاده از برس اجتناب کنید. فرش های ابریشم گران قیمت هستند و ممکن است برس الیاف فرش را از بین ببرد و زیبایی کلی فرش را تحت تاثیر قرار دهد.


نکات مهم نگهداری و شستن فرش دستباف

از جاروبرقی استفاده کنید: شما باید به صورت روزانه یا هفتگی برای رفع گرد و غبار فرش خود از جارو برقی استفاده کنید. فقط باید مطمئن شوید که دو طرف فرش را با جاروبرقی پاک کرده اید. استفاده منظم از جاروبرقی مطمئنا عمر فرش شما را طولانی می کند.

استفاده از شامپو: شامپو بهترین گزینه برای شستن فرش دستباف ابریشم است. شامپو های همراه با عطر و بوی دلپذیر، فرش شما را نیز مطبوع می کنند. محلول شامپو را با استفاده از دست روی فرش بمالید. سپس آن را با آب سرد بشویید و بگذارید تا در هوای آزاد و آفتابی خشک شود.

چگونه فرش خود را خشک کنیم: تولیدکنندگان فرش دستباف توصیه می کنند خشک شدن در هوای آفتابی و آزاد ایمن ترین روش برای خشک کردن پس از تمیز کردن فرش است. فرش خود را روی یک سطح صاف قرار دهید، یا اگر به اندازه کافی کوچک است، آن را در جایی آویزان کنید. با قرار دادن فن در اطراف فرش می توانید سرعت کار را افزایش دهید تا به گردش بهتر هوا کمک کند. از قرار دادن فرش در دستگاه خشک کن خودداری کنید زیرا این امر باعث جمع شدن، تاب خوردن یا از بین رفتن الیاف آن می شود.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...