11 مرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
شناخت فرش اصل و تقلبی

از ویژگی های بارز یک فرش دستباف اصل، انعطاف پذیر بودن و نرم بودن پرز های آن است. در خرید فرش اصل دستباف دقت نمایید که رنگ سطح با قسمت انتهایی پرز اختلافی نداشته باشد زیرا اختلاف آنها نشان از بی کیفیت بودن فرش می باشد. به راحتی می توان ادعا نمود که فرش های دستباف ایرانی والاترین جایگاه را در میان هنرهای مردم دارا ی باشد.

شناخت فرش دستباف اصل و تقلبی

شاید برای بسیاری از افراد در هنگام خرید فرش دستباف این سوال پیش آمده باشد که شناخت فرش اصل و فرش تقلبی چگونه است؟ بسیاری از مردم بعد از خرید فرش دستباف تقلبی ( بی کیفیت و مصنوعی بودن نخ) به انواع بیماری ها مانند آسم و آلرژی دچار می شوند. به همین علل بهتر است قبل از آنکه اقدام به خرید فرش دستباف، به نکات زیر دقت کنید تا علاوه بر زیبایی بیشتر که به نما و دکوراسیون خانه می بخشد همچنین مشکلاتی را برای شما عزیزان پیش نیاورد.


شناخت فرش اصل و تقلبی

ابعاد فرش: 

در واقع ابعاد فرش دستباف اصل و با کیفیت به شکل مستطیل می باشد. یعنی برای مشخص نمودن این کالای پر طرفدار لازم است که ابتدا و انتهای عرض فرش را اندازه گرفته و در صورتی که هم اندازه بودند به دنبال ضلع های باقیمانده بروید و از یکسان بودن ابعاد دیگر آن اطمینان حاصل نمایید.

مقدار نخ ابریشم به کار گرفته شده در آن:

نکته قابل توجهی که همواره باید به آن توجه ویژه نمود این است که یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت و ارزش فرش دستباف اصل می شود وجود نخ ابریشم در بافت آن می باشد. در واقع نخ های ابریشم در قیاس با انواع نخ های دیگر شفاف تر و براق تر می باشند و به آسانی می توانید برای تشخیص فرش دستباف اصل و تقلبی استفاده نمائید.

رنگ طبیعی:

استفاده نمودن از رنگ های طبیعی در بافت فرش دستباف اصل علاوه بر درخشنده تر و زیباتر بودن فرش موجب شده تا آرامش روحی و روانی را برای خانواده تامین کند و از تماشای آن لذت ببرند.

اشکال هندسی: 

به اشکال هندسی به کار گرفته شده در طرح های فرش دستباف اصل و با کیفیت توجه کنید که با یکدیگر تفاوت نداشته باشند و علاوه بر آن متقارن هم باشند.

ثبات رنگ: 

برای اطمینان از ثبات رنگ فرش اصل بهتر است که ابتدا یک پارچه مرطوب یا سفید بر روی فرش بکشید، چنانچه پارچه رنگ گرفت به احتمال فراوان فرش تقلبی است.


نکات مهم در هنگام خرید فرش اصل باید به آن توجه ویژه نمود عبارتند از:

1: همانطور که میدانید فرش دستباف بر روی دار قالی بافته می شود به همین علل تعداد و نوع گره یکی از نکات مهم و اساسی است که در هنگام خرید فرش دستباف اصل همواره باید به آن توجه ویژه نمود. ظرافت ( بافت زیر یا درشت باشد)، مرغوبیت ( به تعداد گره ها در واحد سطح ( v سانتیمتر) یا اینچ مربع و نوع گره ها ( فارسی، ترکی، فارسی، هنری و …) می باشد. به عنوان مثال یک قالی با کیفیت و اصل حدودا 120 گره در هر اینچ مربع باید داشته باشد. برای مشاهده وضعیت گره ها کافیست گوشه ای از پشت فرش دستباف را نگاهی بیندازید. در واقع در فرش دستباف اصل گره کاملا هم اندازه نیستند ممکن است برخی از آنها ریز تر یا بزرگتر باشند.

جنس فرش: بهتر است بدانید که بیشتر فرش های دستباف اصل از جنس ابریشم، پشم یا ترکیبی از هر دو می باشند. شایان ذکر است بدانید که فرش دستباف 100./. ابریشم، جزو مرغوب ترین و گرانبهاترین انواع فرش ها محسوب می شوند. پس لازم است که هنگام خرید به جنس فرش توجه داشته باشید.

رنگ الیاف:

از آنجایی که در رنگ الیاف فرش دستباف اصل از رنگدانه های طبیعی همچون ( فرآورده های گیاهی، جانوری، معدنی و فلزی) استفاده می شوند. لذا هنگام خرید فرش دستباف اصل باید رنگ هایی را که از طبیعت سرچشمه می گیرند مشاهده کنید. رنگ های طبیعی سطح الیاف را پوشانده و رنگ های مصنوعی به طور یکنواخت درون بافت نخ نفوذ می کنند.


فرش دستباف اصل چه ویژگی های دارد؟

فرش دستباف اصل چه ویژگی هایی دارد؟ همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم در بافت فرش دستباف اصل از پشم، ابریشم و پنبه استفاده می شود و مانع تولید شدن الکتریسیته در فرش می شود. در حقیقت الیاف قبل از آنکه استفاده شوند بایستی رنگ شوند. برخی اوقات در بافت فرش دستباف از رنگ های شیمیایی و طبیعی استفاده می کنند. رنگ های شیمیایی فرش را براق تر و درخشان تر نشان داده و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در حالی که در رنگ های طبیعی جلوه ای بسیار زیبا و طبیعی به فرش دستباف می بخشند و مانع هیچگونه حساسیتی می شوند.


یکی دیگر از ویژگی های فرش دستباف اصل این است که در ابعاد بالا و پایینی فرش اختلاف بسیار ناچیزی وجود دارد. قسمت خوابیده فرش تیره تر است همچنین طرح های آن کاملا و واضح هستند. پرزهای آن بسیار نرم، انعطاف پذیر و درخشنده هستند.

یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی های فرش دستباف که می توان به آن اشاره نمود این است که بعد از شستن، زیر نور قرار دادن و پا خوردن آن به زیبایی آن افزوده می شود. همچنین عمر فرش دستباف اصل طولانی بوده و از ماندگاری بالاتری برخوردار هستند.


ویژگی های فرش بی کیفیت

وجود هرگونه عیب در نقش و طرح فرش از ویژگی های فرش بی کیفیت قلمداد می شوند. ممکن است برخی از کناره های فرش بافته نشده باشد یا فرش بیرون زدگی های فراوانی داشته باشد. برخی دیگر از این ویژگی ها عبارتند از:

خلوت بودن یا شلوغ بودن نقشه یا طرح، پخش نشدن مناسب رنگ و استفاده از تضادهای رنگ گوناگون جزو فرش های بی کیفیت به شمار می آیند.

 برخی از قالی های بی کیفیت و تقلبی یک یا دو رنگ بیشتر از بقیه رنگ ها استفاده شده و به چشم می خورد.

رگه دار شدن قالی از دیگر ویژگی های فرش بی کیفیت می باشند که مهم ترین علل آن نامنظم کوبیدن پودها، مواد اولیه گوناگون به کار گرفته شده، تابش مستقیم نور آفتاب و دو دست شدن بافت قسمتی از فرش به وجود می آید.

لول شدن قالی یکی از ویژگی های های فرش های بی کیفیت می باشند که این مشکل ناشی از استفاده از پودهای ضخیم، سفت کشیدن پود ضخیم، فاصله دار بودن تارها، شل و سفت بودن تارها و رعایت نکردن اندازه بافت ها می باشد.

دو رنگ شدن قالی به علل استفاده از رنگ های نامرغوب و بی کیفیت است.


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...