17 آبان 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
روش های کنترل علف هرز و انگلی جالیز

گیاه انگل گل جالیز که در بین کشاورزان به "سرطان" معروف است خود را به ریشه گیاه میزبان می چسباند و از آن تغذیه می کند. گل جالیز عمدتا علف هرز و انگل مزارع صیفی و جالیز و نیز کلزا محسوب می شود اما این گیاه انگلی میزبان های جدیدی را هم سال به سال پیدا کرده و حتی در محصولات علوفه ای هم دیده شده است.


در مناطق آلوده بیش از ۷۰ درصد به محصول گوجه فرنگی خسارت می زند . کنترل آن بسیار مشکل است و خسارت این علف هرز به حدی است که بسیاری از کشاورزان محصول گوجه فرنگی خود را رها می کنند.


مسعود لطیفیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: کنترل شیمیایی این عامل خسارت زا با علف کش ‌‌ها بسیار دشوار است. مبارزه شیمیایی با علف‌کش‌‌ها علیرغم توصیه، مصرف بسیار محدودی دارد و بنابراین سطح مبارزه شیمیایی حدود ۵۵۰۰ هکتار در کل کشور است.


وی افزود: تا کنون دو نوع علف‌کش برای کنترل آن در صیفی ثبت شده و به کشاورزان توصیه شده است. سم سولفوسولفورون به مقدار ۳۵ گرم در هکتار در دو نوبت ۴۰ و ۶۰ روز بعد از نشاءکاری باعث کاهش به ترتیب ۷۵ و ۵۷ درصد از تراکم شاخه‌‌های گل جالیز در واحد سطح و نیز کاهش ۶۰ درصد بیوماس گل جالیز می‌شود. همچنین علف کش گلایفوزیت با غلظت بسیار پایین (۵۰ میلی لیتر در هکتار در تاریخ کشت اول و دوم) که به گیاه اصلی خسارت نزند.


وی همچنین به روش‌های مکانیکی مقابله با این علف هرز سمج اشاره کرد و گفت: حذف این عامل خسارت‌زا در طی دوره داشت بسیار کارساز است. چرا که هر بوته گل جالیز امکان تولید بیش از ۲۰۰ هزار بذر جدید را دارد.


وی ادامه داد: روش آفتاب‌دهی دیگر روشی است که باید در گرمترین فصل سال انجام گیرد که به دلیل هزینه بالا در مواقعی استفاده می‌شود که محصول از نظر اقتصادی دارای ارزش بالایی باشد. غرقاب کردن مزرعه و روش تناوب و استفاده از گیاهان تله و همچنین استفاده از ارقام متحمل و مقاوم نیز از روش‌هاست.


لطیفیان افزود: پروژه‌های تحقیقاتی و تحقیقی – ترویجی در خصوص روش‌های کنترل گل جالیز با همکاری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در مناطق مختلف کشور در حال انجام است. روش بیولوژیک (زیستی) و به کارگیری نوعی قارچ از جنس فوزاریوم امکان از بین بردن آفت گل جالیز در کشور فراهم شده است. این طرح مراحل آزمایشگاهی، مزرعه ای و پایلوت را با موفقیت پشت سر گذاشته و دانش فنی آن در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی، به نام موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به ثبت رسیده است .

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...