7 تیر 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
شیرینی‌های سنتی استان یزد

کیک یزدی

از معروف‌ترین شیرینی‌های یزد می‌توان، کیک یزدی را نام برد. همانطور که از نام این کیک مشخص است، سوغات بسیار خوشمزه از شهر یزد محسوب می‌شود که امروزه در بسیاری از شهرهای دیگر نیز به پخت کیک یزدی می‌پردازند. کیک یزدی را در مناسبت‌های مذهبی، مهمانی‌ها و مراسم‌ها استفاده می‌کنند، همچنین از مواد تشکیل دهنده کیک یزدی می‌توان به آرد گندم، ماست یا شیر، تخم مرغ، شکر، وانیل، نمک میوه، پودر شکر، جوش شیرین، بکینگ پودر، روغن و هل اشاره کرد.

قطاب

قطاب شیرینی مخصوص استان یزد است و این شیرینی در میان مردم یزد بسیار رواج دارد، به صورتی که علاوه بر مناسبت‌های مختلف آن را در وعده عصرانه با چای نیز میل می‌کنند. در یزد دو نوع قطاب یزدی و عسلی وجود دارد. به‌طور کلی در تهیه قطاب دو قسمت لایه خارجی و مغز داخلی وجود دارد. مغز داخلی قطاب از هل، پودر قند و پودر بادام تشکیل می‌شود. لایه خارجی آن که مانند نان است که در روغن سرخ شده از کره، آرد گندم، زرده تخم مرغ، شیر و ماست تهیه می‌شود. پس از تهیه نان آن را داخل پودر قند می غلتانند.

شیرینی لوز

لوز یکی از آن شیرینی‌های خوشمزه است که شباهت زیادی به باقلوا داشته است و از همان خانواده محسوب می‌شود. این شیرینی بر اساس مواد به‌کار رفته در آن، انواع مختلف بیدمشک یا بادام، نارگیل، مخلوط دو رنگ، ترحیمی و پسته دارد. همانطور که از نام شیرینی لوز می‌توان فهمید همه انواع آن به شکل لوزی هستند. لوز بادام یا بیدمشک به دلیل استفاده بیدمشک در آن بسیار معطر و خوشبو بوده و بوی دلپذیر آن همه را جذب خود می‌کند. از مواد تشکیل دهنده لوز می‌توان به سفیده تخم مرغ، پودر پسته، عرق بیدمشک، گلاب، شکر، پودر بادام، پودر نارگیل و پسته اشاره کرد.

حاجی بادام

حاجی بادام یا حاج بادومی از شیرینی‌های کوچک و خوشمزه استان یزد است. حاج بادام در سه شهر یزد، کاشان و شیراز پخته می‌شود و هر کدام از این شهر‌ها، روش خاص خود را برای پختن این شیرینی دارند. در یزد حاجی بادام را با بادام آرد شده، روغن، گلاب، جوش شیرین، زرده تخم مرغ، هل و پودر قند درست می‌کنند.

باقلوا یزدی

باقلوا نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها مانند ترکیه، یونان، قبرس، روسیه و… تهیه می‌شود، اما در ایران باقلوا سه منطقه قزوین، گیلان و یزد مشهور است. لازم به ذکر است طعم عطر باقلوا یزد فوق‌العاده است. باقلوا، در اشکال مختلف مانند لوزی، مربع و لوله‌ای تهیه می‌شود. مواد به کار رفته در باقلوا شامل بکینگ پودر، گلاب، آرد، گندم، شکر، زرده تخم مرغ، کره یا روغن، آب، نمک، پودر پسته، هل، پودر بادام، پودر قند و شیر است.

پشمک

پشمک از شیرینی‌های لذیذ، سبک و جذاب استان یزد است. اگرچه در هر جای دیگر ممکن است آن را درست کنند، اما نام پشمک با نام شهر یزد گره خورده است. مواد تشکیل دهنده پشمک، آرد، روغن، شکر، سرکه و آب است. اگر در هنگام تهیه پشمک به آن زعفران، کاکائو، قهوه و یا طعم‌های دیگر اضافه کنید می‌توان طعم‌های متفاوت پشمک را کرد.

شیرینی پنجره‌ای

شیرینی پنجره‌ای، نان پنجره ای، خاتون پنجره ای منقا از شاخص‌ترین شیرینی‌های استان یزد است. از این شیرینی در نقاط دیگر نیز استفاده می‌کنند، اما در یزد شیرینی پنجره‌ای قالب خاصی و طعم متفاوتی دارد. از مواد تشکیل دهنده آن می‌توان به آرد برنج، آرد گندم، نشاسته، تخم مرغ، زعفران، گلاب، روغن و آب اشاره کرد. در تهیه نان پنجره‌ای، قالب آن بسیار حائز اهمیت است و برای تزئین آن از پودر قند استفاده می‌کنند.

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...