11 خرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
انواع کنتور آب بر اساس مکانیزم عملکرد

تعریف کنتور اب
بر اساس تعریف صورت گرفته در استاندارد OIML R49:2013 کنتور آب، تجهیزی است جهت اندازه گیری پیوسته، ذخیره سازی اطلاعات و نمایش حجم آب عبوری از یک مسیر مشخص که شامل قسمت های اصلی ذیل می باشد

  • مکانیزم اندازه گیری
  • مکانیزم تبدیل
  • مکانیزم شمارنده

جریان آب عبوری از کنتور آب توسط مکانیزم اندازه گیری به علائم یا سیگنال های قابل شمارش تبدیل می گردد. این علائم به روش های مکانیکی یا مغناطیسی در اختیار مکانیزم تبدیل قرار گرفته و پس از پردازش توسط مکانیزم شمارنده قابل رویت خواهند بود.

دسته بندی کنتور آب
کنتور آب را می توان با توجه به ساختار مکانیزم و روش اندازه گیری، ظرفیت آب عبوری، دقت اندازه گیری، شرایط کاری، رده درستی، نوع مکانیزم، دمای کاری و … دسته بندی نمود.

انواع کنتور آب بر اساس مکانیزم

1- کنتور آب مولتی جت
عمده کنتورهای مصرفی در بخش خانگی در حال حاضر، از خانواده کنتورهای مکانیکی و از انواع مولتی جت خشک و نیمه خشک هستند.

کنتور آب multi Jet خشک
انتقال حرکت پروانه به مجموعه مبدل و شمارنده در کنتورهای خشک از طریق دو عدد آهنربا و توسط جریان مغناطیسی صورت می گیرد.

کنتور آب multi jet نیمه خشک 
در کنتور آب نیمه خشک انتقال حرکت پروانه به مجموعه مبدل و شمارنده توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها و بصورت کاملاً مکانیکی صورت می گیرد.

2- کنتور آب پیستونی
3- کنتور آب ولتمن

مزایا و معایب کنتور آب خشک و نیمه خشک

کنتورهای خشک با توجه به عدم تماس فیزیکی آب با اجزای عملکردی شمارنده و مبدل حساسیت کمتری نسبت به ویژگی های آب (نظیر سختی و املاح ) دارند و به همین دلیل از عمر و کارایی بیشتری نسبت به کنتورهای نیمه خشک برخوردارند اما از آنجاییکه انتقال حرکت توربین به مکانیزم تبدیل در این کنتور ها توسط میدان مغناطیسی صورت می گیرد، لذا در برابر جریان های مغناطیسی اندکی آسیب پذیر می باشند و در مواردی نیز ممکن است انتقال حرکت توربین بصورت کامل به مکانیزم مبدل صورت نگیرد و اصطلاحاً دچار Dis Coupling که البته این عیوب در مکانیزم های جدید با توجه به استفاده از حلقه ضد مغناطیس و نیز افزایش کیفیت اجزاء مصرفی بسیار کاهش یافته است.

همچنین با توجه به عدم ورود آب به محفظه سیستم شمارنده کنتور آب و نمایشگر، آسیب پذیری مکانیزم کنتور خشک در برابر یخ زدگی نسبت به کنتور نیمه خشک کمتر می باشد.

علاوه بر این در مکانیزم های کنتور خشک نسبت به نوع نیمه خشک، به دلیل عدم ورود آب در قسمت های بالایی مکانیزم، بخارگرفتگی در قسمت نمایشگر در صورت مونتاژ مناسب اتفاق نخواهد افتاد.

کنتور آب و اجزای اصلی آن
کنتور آب دستگاهی که برای اندازه گیری پیوسته، ذخیره سازی اطلاعات و نمایش حجم آب عبوری از داخل ترانسدیوسر اندازه گیری، در شرایط سنجش، در نظر گرفته شده است

یادآوری

  1. یک کنتور آب دست کم شامل یک ترانسدیوسر اندازه گیری، یک محاسبه گر (شامل وسایل تنظیم یا تصحیح در صورت وجود) و یک بخش نشانه می باشد. این سه وسایل می توانند در محفظه های مختلفی قرار داشته باشند.
  2. یک کنتور آب ممکن است به صورت کنتور ترکیبی باشد.
  3. در این استاندارد، واژه “کنتور” به کنتور آب اشاره دارد .

كنتورآب وسيله‌‌اي است كه براي اندازه‌گيري مداوم، حفظ و نشان دادن حجم آب عبوري از يك مسير بكار مي‌رود. با توجه به اين تعريف مي‌توان قسمت‌هاي تشكيل‌دهنده كنتورآب را به سه بخش اصلي تقسيم نمود:

  • بخش اندازه‌گيرنده
  • بخش شمارنده
  • بخش نمايش‌دهنده

بخش اندازه‌گيرنده كنتور اب قسمتي است كه وظيفه تبديل حجم، دبي، سرعت يا وزن آب عبوري به علائم يا سيگنال‌‌هاي قابل شمارش را بر عهده دارد. اين سيگنال‌ها از طريق مكانيكي و يا الكترونيكي به قسمت شمارنده منتقل و پس از شمارش و پردازش، نتايج حاصل از قسمت نمايش‌دهنده قرائت مي‌گردد

اصطلاحات و تعاریف
کنتور حجمی
دستگاهی مناسب برای يك لوله بسته که شامل اتاقك هایی با حجم مشخص و مکانیزم رانده شده به وسیله جریان که به موجب آن این اطاقك ها به طور متوالی بوسیله آب پر و خالی می شوند. با شمارش میزان حجم های گذرا از طریق این دستگاه گنجایش جریان را برآورد می کند.

کنتور سرعتی 
وسیله ای است که بر روی مجرای بسته آب نصب شده و شامل يك قطعه متحرك بوده که به طور مستقیم به وسیله شتاب جریان آب به حرکت گذاشته می شود. به عبارت دیگر دستگاههایی شامل يك توربين متحرك که حول محوری عمود بر جهت جریان آب در کنتور آب می چرخد. حرکت این قطعه متحرك به وسیله روش های مکانیکی و یا سایر روش ها به نشان دهنده ای که حجم آب عبوری را نشان می دهد منتقل می شود

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...