9 خرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
انواع شیر فلکه

یک نوع از شیرآلات شیر فلکه­ ی صنعتی است که به انواع شیرفلکه آلومینیومی، شیرفلکه پلیمری، شیرفلکه چدنی تقسیم بندی می­‌شوند. شیرفلکه‌های صنعتی را می‌توان به انواع شیرفلکه مکانیکی باتنظیم اتومات یا تنظیم دستی و برقی و مکانیکی تقسیم کرد. کاربرد شیرفلکه این است که در سیستم لوله کشی به منظور توقف و کنترل جریان سیال از انواع شیرفلکه­‌ها استفاده می­‌شود. کنترل جریان، کنترل سرعت خنک شدن سیال در شبکه‌های خنک کننده و تنظیم دما، تغییر مسیر جریان از خطی به خط دیگر، محدود کردن جریان برای بالانس سیستم، جلوگیری از جریان معکوس از کاربردهای شیرفلکه­‌های صنعتی است. هنگامی که قصد خرید و انتخاب شیر فلکه‌های یک شبکه­‌ی لوله کشی صنعتی را دارید باید بدانید که قصد دارید به صورت کوتاه مدت یا بلندمدت از شیرفلکه استفاده کنید و با در نظر گرفتن کاربرد و نیازتان شیرآلات و شیرفلکه مناسب را انتخاب کنید. عواملی که در انتخاب شیرفلکه و شیرآلات مناسب تأثیر می­گذارند، عبارتند از:هزینه­‌ی نگهداری از سیستم، بودجه­‌ی مورد نیاز، نوع سیال جاری در شبکه، اندازه‌­ی خط لوله کشی. پرکاربردترین شیر فلکه­‌ها در لوله کشی صنعتی عبارتند از:

شیر فلکه توپی (Ball Valve)

از رایج­ترین و پرکاربردترین انواع شیرفلکه، شیرفلکه توپی است که از این نوع شیرفلکه برای کنترل جریان مایعات در سیستم لوله کشی صنعتی استفاده می­‌شود. شیرفلکه­‌ی یک کره‌­ی توخالی دارد که در دیواره­‌ی آن حفره‌ه­ای دایره­ای قرار گرفته است. هنگامی که شیرفلکه در موقعیت باز قرار دارد، حفره در راستای لوله قرار گرفته و جلوی عبور مایع را می­گیرد. وقتی شیرفلکه در موقعیت بسته قرار می­گیرد، کره 90 درجه می­چرخد و جریان قطع می‌شود، برای این نوع از لوله ها بهتر است که قیمت نوار تفلون سیتکو را استعلام کرده و اقدام به خرید نمایید.

شیر فلکه کشویی (Gate Valve)

شیر فلکه­‌ی کشویی حاوی کشویی است که وقتی جریان کاهش پیدا می­‌کند، جریان را قطع می­‌کند. این نوع از شیرفلکه برای دو حالت باز و بسته مناسب است و  کشویی دارد که هنگام پایین آمدن جریان را قطع می‌کند. شیر فلکه کشویی برای دو حالت باز و بسته مناسب است و معمولاً وقتی فرکانس کارکرد پایین است مورد استفاده قرار می­گیرد.

شیر فلکه یکطرفه‎ ‎شیر فلکه یکطرفه (Check Valve)

در لوله کشی صنعتی از شیرفلکه­‌های یکطرفه به منظور ممانعت از وقوع حادثه استفاده می­‌شود، چون این نوع شیرفلکه اجازه­‌ی بازگشت را به سیالات نمی‌­دهد و مانع ایجاد جریان معکوس می­‌شود. وقتی که سیال رو به جلو در جریان است، شیرفلکه باز است، اما با تغییر جهت جریان شیرفکه به صورت یکطرفه بسته می­‌شود.

شیرفلکه پروانه ایشیر فلکه پروانه‌ای (Butterfly Valve)

برخلاف برخی از شیر فلکه­‌های دیگر، شیرفلکه پروانه­‌ای برای کنترل جریان بدون توقف کامل آن مورد استفاده قرار می­‌گیرد. در این نوع شیرفلکه یک دیسک می­تواند در جهت عقربه­‌های ساعت یا خلاف آن دوران پیدا کند تا جریان افزایش و کاهش پیدا کند. باتوجه به جریان مورد نظر، دیسک می‌تواند عمود بر جریان، موازی آن یا بین این دو حالت قرار بگیرد. لازم به ذکر است که این نوع از شیرفلکه­‌ها یعنی شیرفلکه پروانه‌ای ارزانتر و پرکاربردتر از انواع دیگر شیرفلکه است. استفاده از این نوع شیر برای موتورخانه­‌های ساختمانی و صنعتی پیشنهاد می­‌شود. در موتورخانه چون جریان آب با دمای زیاد است از این نوع شیرفلکه استفاده می­‌شود. البته، این نوع شیرفلکه نسبت به شیرفلکه کشویی فضای کمتری را می­‌گیرد و همانطور که گفتیم هزینه­ کمتری نیز دارد.

شیر فلکه دیافراگمی (Diaphragm Valve)

شیرفلکه‌­ی دیافگرامی یک دیافگرام دارد که با بالا و پایین رفتن جریان را کنترل و تنظیم می­‌کند. کابرد این نوع شیرفلکه این است که از آن در لوله کشی صنعتی برای عبور سیالات حاوی ذرات جامد استفاده می­‌شود. این شیرفلکه هزینه­‌ی بیشتر دارد ولی در ازای قیمت بالا، در کنترل جریان دقت بیشتری دارد.

شیرفلکه‌های کروی( GLOBE VALVES)

همانطور که از اسمش پیداست، این نوع شیرفلکه کروی شکل است. از شیرفلکه کروی می­توان به منظور کنترل کردن و تنظیم جریان سیالات استفاده کرد. در شیرفلکه­‌ی کروی، زاویه­ای 90درجه بین ورودی و خروجی شیرفلکه وجود دارد. شیرفلکه­ی کروی افت فشارکمتری ایجاد می‌­کند. این نوع از شیرفلکه­‌ها وقت کمتری برای نصب احتیاج دارند. همچنین، شیرهای کروی کمتر دچار فرسودگی می­شوند و افت فشار در این نوع شیرها بیشتر است.

شیرهای سوزنی(Needle Valves)

شیرهای سوزنی شبیه به شیرهای کروی هستند. کنترل جریان سال در لوله­‌های باریک از طریق این شیرهای سوزنی امکان پذیر است. دیسک شیرهای سوزنی از میله­‌ی نازک مخروطی شکلی تشکیل شده که از داخل سوراخ مدور صفحه عبور کرده و  باعث محدود شدن جریان حرکت سیال می­‌شوند. انواع شیرهای سوزنی عبارتند از: شیرهای سوزنی  نرمال يا استاندارد- شیرهای سوزنی رینگ پره‌ای- شیرهای سوزنی با سیلندر سوراخ دار.

شیر سه راهه دستی (Cross Globe Valves)

شیر سه راهه دستی می­‌تواند دو راه را به هم مرتبط کند. کاربرد این نوع شیرها٬ کنترل درجه حرارت سیال است.

شیرشلنگی ( Hose Valve )

یکی از انواع شیرفلکه است که برای آبیاری فضای سبز استفاده می­‌شود. اگر آشپزخانه کوچکی دارید، بنابراین زیبایی آشپزخانه بیشتر به چشم می آید. هنگام انتخاب شیرآلات خانگی باید توجه کنید که با سایر لوازم جانبی سینک ظرفشویی مانند درپوش سوراخ سینک، جا مایعی و… مطابقت و همخوانی داشته باشد. مثلاً اگر شیرآب روکش کرومی براق دارد، بقیه‌ی وسایل اگر روکش مات نیکل دارند باید جایگزین شوند. چون در زیبایی خانه و آشپزخانه تأثیر می­گذارد. خرید شیرآلات آشپزخانه مناسب بستگی زیادی به لوله کشی موجود دارد. شیر آب آشپزخانه باید بسیار کاربردی، بادوام، کارآمد، راحت و شیک باشد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...