10 مهر 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 11 دقیقه
' 11
روش های شغل یابی موفق چیست؟


اشتغال یکی از بزرگترین معضلات فعلی در کشورماست. خیلی از افراد تحصیل کرده و مستعد در جامعه ما با بحران بیکاری روبرو هستند. به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ روش‌های شغل یابی اصولی آمدیم و به بررسی مشکلات کاریابی و پیدا کردن شغل مناسب خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم در فکر یافتن شغل مناسب خود هستید و یا از موقعیت شغلی خود خسته شدید حتما در این مقاله همراه دست تو دست باشید.

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

برای خیلی از ما بخصوص بعد از اتمام تحصیل و دانشگاه پیدا کردن شغل مناسب به یک معضل جدی تبدیل شده، شاید در گذشته خیلی از جوانان ساعت‌ها در خیابون‌ها و کوچه‌ها به دنبال آگهی‌های استخدام بودند تا یه شرکت مناسب با علایق و تحصیلات خودشون پیدا کنند. متاسفانه با روند افزایش بیکاری، بخصوص بیکاری افراد تحصیل کرده، دیگر پیدا کردن شغل مناسب کار راحتی به نظر نمی‌آید و شغل یابی درست و اصولی به یک هنر تبدیل شده است.

امروزه به دلیل گسترش اینترنت و سایت‌های شغل یابی و کاریابی شاید در نگاه اول شغل یابی ساده‌تر شده باشه و راحت‌تر با شرکت‌‌های متقاضی نیروی کار ارتباط بگیرید، اما همانطوری که می‌دانید و یا تجربه کردید، شغل یابی با چالش‌های زیادی همراه است. ممکن است شغل مورد نظر خود را پیدا نکنید، یا در پوزیشنی استخدام شوید که هیچ علاقه نه به شغل خود و نه به کار اون شرکت نداشته باشید. و یا اصلاً نتونید تا مرحله استخدام هم پیش بروید و یا آنقدر حقوقی که برای موقعیت شغلی شما در نظر گرفته می‌شود که بیکاری را ترجیح می‌دهید.

شاید برای شما هم پیش اومده که در بعضی مواقع فقط می‌خواهید خیلی زود کار پیدا کنید و دیگر به هیچ چیز دیگه‌ای فکر نمی‌کنید اما پس ورود به موقعیت شغلی خود کم کم دچار بحران‌های ذهنی می‌شوید و به فکر پیشرفت شغلی هستید و دوست دارید ترقی کنید اما شاید موقعیت شغلی شما جذابیتی برای ارتقا نداشته باشد و همین موضوع و درگیری شما با حقوق ثابت و … می‌توانید باعث نارضایتی شغلی شود، پس بهتر است قبل از اینکه بخواهیم به سراغ شغل جدید برویم یه کمی بیشتر با خودمون فکر کنیم، آیا این شغل مناسب من است؟ درآمد این شغل می‌تواند نیازهای زندگی من را پوشش دهد؟ آیا در این شغل می‌توانم از توانایی‌های فردی خودم استفاده کنم؟ پس شغل یابی اونقدرام که فکر می‌کردیم ساده نیست.

همانطور که شاید شما هم بدانید یکی از موارد لذت بخش در هر شغلی استفاده از توانایی‌های شخصی شماست، زمانی که شما بتوانید از توانایی‌ها و دانش شخصی خود در کار استفاده کنید، احساس مفید بودن خواهید کرد و این موضوع می‌تواند به شغل شما معنا ببخشید.

معضلات شغل یابی و یافتن کار مناسب چیست؟

متاسفانه در حال حاضر یافتن یک شغل مناسب با معضلات جدی روبرو است. اما ما نمی‌توانیم این مشکلات و چالش‌های شغل یابی را نادیده بگیریم و یا از آنها فرار کنیم بلکه باید اصول شغل یابی را یاد بگیریم.

پس بهتره اول اونها را بشانسیم، و سپس به دنبال راه حل مناسب باشیم تا بتونیم از این طریق به یافتن شغل مناسب خودمون نزدیک تر بشیم.

شاید شما هم وقتی در گوشی یا کامپیوترتون سایت های شغل یابی رو اسکرول می‌کنید یکی از موضوعاتی که شما رو آزار میده سابقه کاره! بسیاری از شما از ما پرسیدید چطور بدون داشتن سابقه کار، شغل خوب پیدا کنم؟ خیلی از شرکت‌ها در شرایط کنونی، حاضر نیستند برای نیروی تازه کار هزینه کنند و ترجیح می‌دهند کمی بیشتر هزینه کنند اما از یک نیروی کار با سابقه استفاده کنند تا بتواند پاسخ مناسبی به نیازهای شرکت بدهد.

اما خب تکلیف مایی که سابقه کار نداریم چی میشه؟ خب بالاخره از کجا شروع کنیم؟

یکی از روش‌هایی که بسیاری از افراد برای جایگزین کردن سابقه کار استفاده می‌کنند افزایش سطح مهارت است، یعنی شما مهارت‌های مورد نیاز شغل آینده خودتون رو پیدا می‌کنید و سپس سعی می‌کنید با شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌ها و … سطح مهارت خودتون رو به نوعی افزایش دهید که برای کارفرمای شما استخدام شما قابل توجیه باشه. و یا بصورت کارآموزی کار کنید تا بتونید تجربه کاری واقعی خوبی داشته باشید.

اما همه این موضوعات در کنار درآمد پایین بسیاری از موقعیت‌های شغلی باعث شده تا افراد زیادی از استخدام شدن ناامید بشن، و همچنین کارفرماها هم به دنبال نیروی کار مناسب باشند اما فرد مناسب خود را پیدا نکنند.

با خیلی از افراد که صحبت می‌کنیم از معضلات شغلی خود می‌گویند که پس سالها تحصیل و شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف و کلی هزینه مختلف حالا مجبوریم با حداقل حقوق و مزایایی کار کنیم که حتی نمی‌تونه اولیه‌ترین نیازهای ما رو تامین کنه!

اما خب راه حل چیه؟ چطور می‌تونیم به شغل بهتری دست پیدا کنیم؟ و یا درآمد خودمون رو افزایش بدیم؟

در حال حاضر یکی از بهترین راه های کسب درآمد و اشتغال، راه اندازی کسب و کار خودتون هست! می‌دونم الان در ذهنتون چی میگذره و با کلی چالش در خصوص راه اندازی کسب و کار روبرو هستید که راه اندازی کسب و کار سرمایه می‌خواد، هزینه بالا نیاز داره و … اما خب بسیاری از کسب و کارها هستند که شما با کمترین سرمایه و امکانات می‌تونید به سراغشون برید و برای خودتون کار کنید.

چطور کسب و کار خودمون رو راه اندازی کنیم؟

اما در اینجا می‌خواهیم از دید دیگه‌ای به این موضوع نگاه کنیم برای بسیاری از افراد که به شغل یابی فکر می‌کنند (یعنی احتمالا خود شما) راه اندازی کسب و کار میتونه چالش‌های زیادی داشته باشه، اما از شما می‌خوام که اول اعتماد به نفس خودتون بالا ببرید و مطمئن باشید که شما توانایی راه اندازی کسب و کارهای زیادی رو دارید، فقط کافیست که مسیر راه اندازی اون رو بلد باشید، وقتی مسیر رو بدونید دیگه می‌دونید به حجم عظیم سوالات در ذهنتون چطور پاسخ بدید!

اولین چالش و بزرگترین چالش شما ممکن است تامین سرمایه اولیه باشد. خب پیش خودتون میگید من که نه سرمایه داریم و نه پول کافی که بتونم هزینه‌های راه اندازی یه کسب و کار رو تامین کنم. خب پس چطور صاحب کسب و کار بشم؟

اما باید بدونید که خیلی از کسب و کارها هستند که شما با کمترین سرمایه ممکن هم می‌تونید راه اندازی کنید و به در کمترین زمان ممکن به درآمدی بالاتر از اونچه که از مسیر شغل یابی و استخدام مد نظر داشتید برسید.

بخصوص در این چند سال اخیر با فراگیر شدن اینترنت و افزایش مشاغل آنلاین، دیگه خیلی عجیب نیست که بدون سرمایه هم صاحب کسب و کار خودتون باشید. لابد پیش خودتون میگید که کسب و کارهای اینترنتی برای متخصصان این زمینه است، البته که ما منکر این حرف نیستم، ولی اگه شما در زمینه‌های مختلف مشاغل اینترنتی تخصص داشته باشید مطمئنا می‌تونید به درآمدهای بالا برسید اما مسیرهای دیگه‌ای هم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی وجود داره که می‌تونید با حداقل دانش وارد اون مسیر شغلی بشوید و با کمی پشتکار و تلاش به درآمدهای قابل توجه برسید.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین پادکست ها و کتاب ها در حوزه کسب و کار

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...