23 شهریور 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 12 دقیقه
' 12
بلوک سفال سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک سقفی، از مصالح مقاوم و مستحکم

یکی از مهمترین مصالح ساختمانی که پای آن به ساخت و ساز باز شده، بلوک سقفی است. اگرچه ویژگی های متعددی را می توان در این بلوک شاهد بود؛ اما دو ویژگی اساسی آن که باعث محبوبیت بیش از پیش این مصالح و کاربرد گسترده آن شده اند، مقاومت و استحکام فوق العاده می باشند. در ادامه با این مقاله در دست تو دست همراه باشید .

آشنایی با انواع بلوک سقفی

یکی دیگر از اسامی رایج بلوک سقفی، سفال سقفی می باشد. این محصول، اشاره به نوعی قالب داشته و محل قرارگیری آن هم روی سقف و وسط تیرچه های ساختمانی است. همچنین این محصول، بهترین جنس یعنی سفالی را به خود اختصاص داده و دارای حفره های توخالی است. اما می خواهیم بدانیم که بلوک های سقفی از چه متریالی تشکیل یافته است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت این بلوک با تکیه بر متریالی مثل بتن، سفال و یونولیت ساخته شده و در اینجا؛ منظور همان بلوک سفالی است.

پیش از این بلوک، آجرهای سوراخ دار در کانون توجه قرار داشتند. اما رفته رفته، بلوک سقفی، جای آنها را پر کرد. این محصول که هم جهت دیوارچینی و هم برای سقف بندی، استفاده می گردد؛ ترکیبی از خاک رس و آهک بوده و مراحل قالب زنی، برش زنی و کوره گذاری را برای تولید نهایی طی می کند. مراحل یاد شده توسط تجهیزات اتوماتیک صورت گرفته و تولید این محصول، بسیار سریع اتفاق می افتد.

نمونه های متنوع بلوک سقفی

بلوک سقفی را می توان یکی از متنوع ترین انواع بلوک معرفی کرد. بلوک های سفالی، سیمانی، پرلیت و یونولیتی، از نمونه های کلی این محصول به شمار می آیند. در میان آنها بلوک سفالی و بلوک سیمانی، بیش از همه مورد توجه قرار گرفته اند. در ادامه، مشخصات این دو محصول را خواهیم گفت:

بلوک سفالی

  • موجود در وزن های 3 الی 10 کیلوگرم
  • حاوی جداره شیاردار
  • دارای قدرت چسبندگی بالا
  • مقاومت زیاد در برابر حرارت
  • دارای قیمت مقرون به صرفه
       

بلوک سیمانی

  • ساخته شده از آب، ماسه و سیمان
  • از سری بلوک های طویل و عریض
  • دارای وزن 11 الی 17 کیلوگرم
  • ماندگاری طولانی مدت
  • استحکام فوق العاده

مقایسه این دو با هم

بلوک های سفالی نسبت به بلوک های سیمانی، مزیت های بیشتری داشته و از این رو به آمار بالاتری از فروش دست یافته اند.

به برخی از این مزیت ها اشاره خواهیم کرد: کم وزن و با قابلیت جابجایی و استفاده راحت، عایق حرارتی عالی و دارای قیمت باور نکردنی.

بهترین بلوک های سقفی و ویژگی های برجسته آن

بلوک سقفی باید از کیفیت لازم برخوردار باشد؛ وگرنه نمی توان از آن انتظارات زیادی داشت و عملا قابل استفاده به عنوان قالب نخواهد بود. اما اگر همین بلوک، از کیفیت کافی برخوردار باشد؛ در این صورت، شایسته انتخاب خواهد بود. حال آنچه که می خواهیم بدانیم، این است که بهترین بلوک سقفی، از چه ویژگی ها یا شاخصه های برجسته ای برخوردار می باشد؟ در اینجا به بررسی این ویژگی ها خواهیم پرداخت:

دارای وزن ایده آل

یک محصول خوب باید اول از همه دارای وزن سبک و ایده آل باشد. وزن کم این بلوک نه تنها از بار اضافی ساختمان کاسته و به سبک سازی آن کمک می کند؛ بلکه منجر به حمل و نقل و جابجایی آسان آن نیز خواهد شد. فرض کنید حادثه ای طبیعی مثل زلزله رخ دهد، به نظر شما اگر بلوک سقفی سنگین باشد، در این زمان، چه اتفاقی می افتد؟ ساختمان آوار شده و چیزی از آن باقی نخواهد ماند. اما اگر همین ساختمان، از مصالح سبک استفاده کند، دیگر آوار نشده و یا درصد خسارات آن جزئی خواهد بود.

قابلیت جذب آب پایین

یکی دیگر از ویژگی های مطلوبی که می توان در بهترین بلوک سقفی پیدا کرد؛ جذب آب پایین است. این بلوک، حداکثر 20 درصد و حداقل 13 درصد از وزن کلی خود، آب را جذب می کند. اگر غیر از این باشد؛ بلوک، استحکام خود را از دست داده و دیگر در جای خود، محکم باقی نمی ماند. آن وقت است که یک وضعیت ناامن و پرخطر ایجاد خواهد شد.

مقاومت در برابر ضربه

به نظر شما یک بلوک سقفی با کیفیت، دیگر از چه مشخصاتی برخوردار می باشد؟ این بلوک در مقابل ضربه و شوک های مختلف، مقاومت بی نظیری از خود نشان داده و به راحتی دچار آسیب نمی شود. پس نیاز نیست نگران وارد آمدن ضربات به این بلوک باشید.

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • دارای طول و عرض استاندارد

بلوک سقفی، از طول و عرض استاندارد برخوردار می باشد. طول آن 20 و عرض بلوک هم 25 سانتیمتر است. طبق این اندازه، برای هر یک متر مکعب سقف، ده عدد بلوک استفاده می گردد، نه کمتر و نه بیشتر.

همراه با وزن مشخص

وزن بلوک سقفی به طور دقیق 7 الی 20 کیلوگرم می باشد. این وزن، از این مقدار فراتر نرفته و کمتر از آن را هم شامل نخواهد شد.

ظاهر شیاردار

وقتی به سطح این بلوک نگاه می کنید، متوجه وجود شیارهایی روی آن می شوید. به نظر شما علت وجود این شیارها چیست؟ شیارهای روی بلوک به این دلیل ایجاد شده اند که بتوانند قدرت چسبندگی آن را افزایش دهند. این سطح نه تنها شیاردار است؛ بلکه درجه سختی بالایی داشته و هیچ چیز نمی تواند روی آن خط و خش ایجاد نماید.

پخش صدای زنگ

وقتی روی بلوک سقفی، کمی ضربه می زنید، صدای زنگ دار از آن احساس می کنید. این صدا نشانه چیست؟ نشانه این است که بلوک به خوبی پخته و آماده شده است. چنین بلوکی، توپر بوده و به هیچ وجه توخالی نیست. پس هیچ یک از عوامل محیطی، حتی آتش سوزی هم نمی توانند روی آن تاثیر بگذارند، چرا این بلوک تبدیل به یک عایق حرارتی مقاوم گردیده است.

حاوی گوشه های راست و قائم

با نگاه کردن به گوشه های بلوک، متوجه قائم بودن آنها خواهید شد. به عبارت دیگر، این گوشه ها، راست به نظر رسیده و عاری از هرگونه پیچیدگی می باشند.

زرد رنگ

شنیده اید که رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون؟! این موضوع درباره بلوک سقفی هم صدق پیدا می کند. به این معنی که ظاهر زرد رنگ این بلوک، نشان از باکیفیت بودن آن خواهد داشت. ولی اگر همین بلوک با رنگ قرمز نشان داده شود؛ یعنی اینکه فاقد کیفیت لازم بوده و اصلا گزینه مناسبی برای انتخاب نیست.

درجه یک

گرید این بلوک ها نیز بالا بوده و از سری بلوک های سقفی درجه یک به شمار می آیند. این یعنی اینکه حتی اگر مدت ها هم بگذرد، باز هم خبری از شوره های سفید در این بلوک ها نخواهد بود. پس نگرانی از بابت خرابی سقف و دیوار هم بیهوده است.

بررسی قیمت بلوک سقفی سفالی

در بررسی قیمت بلوک سقفی سفالی می توان گفت عوامل مختلفی باعث تعیین قیمت این محصول می شوند. در اینجا به این عوامل اشاره خواهیم کرد:

  • اندازه و سایز
  • سطح کیفیت محصول
  • خرید عمده یا خرده بلوک

اگر تمایل به خرید بلوک سقفی یا استعلام قیمت این محصول دارید، می توانید از غرفه کیمیا آجر در سایت دست تو دست دیدن فرمایید. این مجموعه، انواع بلوک سقفی درجه یک را با قیمت و تنوع بی نظیر تولید کرده و به فروش می رساند. لذا می توانید از طریق آن، نیاز خود را به بهترین شکل برطرف نمایید.

مزایای این محصول

با توجه به قسمت قبل که از ویژگی های مهم بلوک ها بیان کردیم، در این قسمت قصد داریم شما را با مزایایی که این بلوک سقفی دارد آشنا کنیم. این مزایا شامل موارد زیر می شود:

  • دارای کیفیت عالی و اندازه های یکسان
  • دارای قیمت ارزان، بسیار مناسب، اقتصادی و به صرفه بودن آن
  • مقاوم در برابر اشتعال و عایق بودن آن در برابر حرارت و صوت
  • محکم بودن و استحکام بلوک­
  • توانایی نگه داشتن لوستر و انواع چراغ ها توسط این بلوک ها
  • به راحتی در دسترس بودن سفال های سقفی
  • راحتی کار با سفال سقفی

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در مورد بلوک ها، می توانیم به این جمع بندی برسیم:

  • این محصولات در نگهداری چراغ ها نقش بسزایی دارند.
  • این بلوک ­ها در کارخانه ها با ابعاد و اندازه های بسیار دقیق تولید می شوند.
  • سفال سقفی، عایق بسیار مناسبی برای حرارت می باشد.
  • سفال سقفی با کیفیت، دارای رنگ زرد یکنواخت است.
  • از ویژگی های مهم بلوک سقفی ، استحکام و مقاومت بالا می باشد.
  • یکی از کاربردی ترین مصالح ساخت و ساز ساختمانی هستند.
     

سوالات پر تکرار

مزایای دیوار چینی با آجر سفالی چیست؟

بهترین نوع تیغه یا بلوک برای دیوارکشی در صنعت ساختمان کدام است ؟

برای خرید این آجرها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...