11 دی 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
ویژگی‌های متا سیلیکات سدیم چیست ؟

ویژگی‌های متا سیلیکات سدیم چیست ؟

متا سیلیکات سدیم یک ترکیب یونی متشکل از کاتیون های سدیم و آنیون های پلیمری متاسیلیکات است و نوعی نمک اسید سیلیسیک است که در دسته محصولات نمکی غیر آلی طبقه بندی می شود.
متاسیلیکات سدیم کریستالی با وزن مولکولی پایین است که از واکنش حرارتی بین آلکالین کف کننده و سود سوز آور تولید می شود و محصولات آن شامل ترکیبات انهیدرات ، پنتا هیدرات و غیرهیدراته هستند.
این ترکیب از خوردگی فلزات جلوگیری کرده و می تواند جایگزین سدیم تری پلی فسفات در تولید دترجنت ها و پاک کننده های فلزات شده و آلودگی زیست محیطی ناشی از تری سدیم تری پلی فسفات را نیز کاهش می دهد.
محلول های متا سیلیکات سدیم ، هنگام گرم شدن یا اسیدی شدن ، به یون های سدیم آزاد و اسید سیلیسیک هیدرولیز می شوند. این ترکیب در هوای مرطوب برای فلزاتی از جمله روی ، آلومینیوم ، قلع و سرب خورنده است و گاز هیدروژن تولید می کند. همه محلول های متا سیلیکات سدیم بازهای قوی هستند که با اسید واکنش شدید نشان می دهند.

خواص و ویژگی های جالب آب شیشه


غیرقابل اشتعال بودن
این ماده شفت انگیز از قرن نوزدهم میلادی تولید شده و اصول اولیه ساخت آن تا به حال تغییر نکرده است. آب شیشه معمولاً با بو دادن مقادیر مختلف خاکستر سودا (کربنات سدیم، Na2CO3 و ماسه سیلیس (منبع فراگیر SiO2) در کوره در دمای بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد (تقریباً ۱۸۰۰ و ۲۵۰۰ درجه فارنهایت) تولید می شود.

  • غیرقابل انفجار بودن
  • غیر سمی بودن
  •  

روش تولید سیلیکات سدیم 


آب شیشه معمولا به دو روش خشک و تر تولید میشود:

در روش خشک: از تولید کربنات سدیم و سیلیس بدست می آید.

و در تولید سیلیکات سدیم به روش تر: از ترکیب سودسوزآور با سیلیس در راکتورهای با دما و فشار مشخص بدست می آید.

که در هر ۲ حالت سیلیکات سدیم مایع حاصل می شود.

هر کدام از این ۳ محصول دارای ریشیوهای مختلفی میباشند .

 

انواع محصولات سیلیکات سدیم

 

 

کاربردهای متا سیلیکات سدیم

این ترکیب به طور گسترده ای در مواد شوینده لباس ها ، تولید سرامیک ، آبکاری ، صنایع تولید پارچه ، چاپ ، کاغذ سازی ، بتن ، سیمان ، مواد نسوز ، روغن ، فرآوری چرم و بسیاری از زمینه های صنعتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

از هیدراتهای مختلف متا سیلیکات سدیم در محصولات صابونی ، مواد شوینده و حمام/ شستشو استفاده می شود. اینها همچنین به عنوان سازنده – ماده ای که باعث تقویت یا حفظ کارایی محصول با غیرفعال کردن سختی آب می شود – در صابون ها و مواد شوینده کاربرد دارند.
متاسیلیکات سدیم در ترکیب مواد آرایشی عمدتا در قالب اکسیدان ها برای بی رنگ موها استفاده می شود. اضافه کردن این ترکیب به سیمان باعث می شود که در واکنش با آب سریع تر سخت شود.
این ترکیب در صنایع معدن و حفاری به استخراج مینرال ها از سنگ معدن کمک می کند. این ماده نقش بسیار حیاتی در صنایع تولید کاغذ دارد و به از بین بردن رنگ جوهر و سایر ناخالصی ها و سفید کردن مواد اولیه تولید کاغذ کمک می کند.
از آنجاییکه متاسیلیکات سدیم یک ماده غیر آلی است تاثیر قابل توجهی بر چرخه های طبیعی نمی گذارد و چون بیشتر به صورت بسیار رقیق مصرف می شود تاثیری بر محیط زیست نمی گذارد. ولی محلول های غلیظ آن می تواند سیستم های آبی را تحت تاثیر قرار دهد.

ایمنی

متا سیلیکات سدیم از نظر سازمان غذا و دارو (آمریکا) FDA یک افزودنی غذایی غیرمستقیم است که می تواند از طریق شستشو یا ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات و استفاده از انواع مواد شوینده وارد بدن انسان شود.
توجه داشته باشید که حرارت دادن این ماده تا مرحله تجزیه شدن باعث تولید دود سمی Na2O می شود بنابراین اقدامات لازم جهت تهویه مناسب را مورد نظر قرار دهید.
بلع ، استنشاق و تماس با متاسیلیکات سدیم برای انسان خطرناک و به شدت تحریک کننده است. حتما برای کار کردن با متاسیلیکات سدیم از دستکش ، ماسک و عینک های محافظ استفاده کنید. در صورت تماس پوست با این ماده به خوبی محل را با آب شستشو دهید و در صورت بلع حتما با مراکز درمانی تماس بگیرید.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...