11 دی 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
متا سیلیکات سدیم چیست؟

آشنایی با متا سیلیکات سدیم

متا سیلیکات سدیم چیست؟ متا سیلیکات سدیم یا سدیم متا سیلیکات، یک نمک سیلیک اسید است که به عنوان یک فراورده غیر آلی طبقه بندی شده است. این محصول یک ماده غیر سمی، بدون بو و بی ضرر می باشد که به صورت پودر یا کریستالی سفید رنگ در دسترس می باشد. محلول آبی آن یک آلکالین است و قابلیت جذب رطوبت از هوا را دارد. در آب حل می گردد اما در الکل ها و اسید ها انحلال ناپذیر است. از قابلیت ها و کاربرد های این ترکیب شیمیایی می توان به تصفیه کنندگی، پایدار سازی، مرطوب کنندگی و غیره اشاره کرد. سدیم متا سیلیکات همچنین کریستالی با وزن مولکولی پایین می باشد که از واکنش بین آلکالین و آب کاستیک سودا منتج شده است. حذف، پراکنده کردن و معلق نمودن ناخالصی ها نیز یک نمونه کاربرد متا سیلیکات سدیم می باشد. در شکل زیر تصویری از متا سیلیکات سدیم جامد را که به شکل بلور می باشد را ملاحظه می فرمایید.

 

متاسیلیک سدیم

 

 

متا سیلیکات سدیم یک ماده شیمیایی معدنی با فرمول Na2SiO3 است که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. متا سیلیکات سدیم به شکل بلورهای بی رنگ و جاذب رطوبت موجود است که در آب محلول و در الکل غیر محلول است.
متا سیلیکات سدیم می تواند با درجات مختلف هیدراتاسیون سنتز شود، این ماده بسیار قلیایی است و با ترکیب کربنات سدیم با دی اکسید سیلیکون تولید می شود. متا سیلیکات سدیم به دلیل داشتن ترکیب کاملا معدنی به ویژه در تولید ترکیبات ضد حریق مورد استفاده قرار می گیرد.
در بین الکترولیت های قلیایی شاخص قلیایی و بافرکنندگی متاسیلیکات سدیم در بالاترین حد ممکن است. این ماده دارای خاصیت مرطوب کنندگی ، امولسیون کننده و ضد عفونی کننده است و برای از بین بردن ناخالصی ها بسیار عالی است و مانع از تجمع مجدد ناخالصی ها می شود.
از این ماده برای بسته بندی تخم مرغ ، تولید سیلیکاژل ، سیمان و اتصال دهنده ها ، تولید شوینده ها و تثبیت کننده ها استفاده می شود.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی  

1- فرمول شیمیایی متا سیلیکات سدیم Na2SiO3 است و دارای وزن مولکولی 122.062 گرم بر مول است.

2- این ماده همچنین با نام های دیگر سدیم سیلیکات، سدیم سیلیکات، سیلیکان، سدیم پلی سیلیکات و واتر گلس نیز شناخته می شود.

3- ماده ای بی رنگ است و دارای نقطه ذوب 1098 درجه سانتی گراد است.

4- در آب سرد انحلال پذیر است و همچنین در آب داغ نیز هیدرولیز می شود.

5- چگالی ویژه آن 1.1 الی 1.7 در 68 درجه فارنهایت است. همچنین آتشگیر نیز نیست.

6- این محصول بوی مشخصی ندارد. سدیم سیلیکات در دماها و فشار های معمولی پایدار است و قابل اشتعال نمی باشد.

7- سطوح ناپایدار متا سیلیکات سدیم می تواد بسیار مرطوب باشد.  

 

ساختار شیمیایی

ساختار شیمیایی دو بعدی سدیم سیلیکات به صورت زیر نمایش داده می شود.

 

متاسیلیک سدیم

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...