11 دی 1348
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
کاربرد و مزایای کاشی

کاشی‌ها امروزه بیشتر به عنوان قطعات مسطحی از سفال لعابدار شناخته می‌شوند که برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به دیوارها و کف ساختمان به کار گرفته می‌شود اما این کاربرد با یک رویکرد کاملا تزیینی در بناها استفاده می‌شود.
لازم به ذکر است که اولین کاربرد کاشی‌ها بیشتر جنبه تزییناتی داشته است تا کاربردی به عنوان عایق، کم کم با گسترش صنعت سفال گری و روی کار آمدن سرامیک نما این لعاب‌ها در کاشی‌ها برای عایق کاری هرچه بهتر مورد استفاده قرار گرفت.

کاربرد دوگانه کاشی
کاشی‌ها کاربردی دوگانه دارند. آنها هم برای تزیین بنا به کار می‌روند و هم برای عایق کاری آن در نتیجه اساساً كاشی را پوششی دوبعدی یا دوكاره محسوب می‌كنند چرا كه تمایز میان کاربرد کاشی به عنوان پوشش دهنده و عایق کننده بسیار سخت خواهد بود. سطوحی که با کاشی پوشانده می‌شود به طور کل سطوحی بهداشتی و در مقابل آب و رطوبت نفوذناپذیرهستند. 
کاشی‌ها در گذشته بیشتر در اماکن مذهبی و فاخر مانند آرامگاه‌ها، مساجد، کاخ‌ها، سردر بازارهای بزرگ و ... استفاده می‌شد. این استفاده صرفا برای ارتقا معنوی ساختمان‌ها و زیباسازی فضای معماری بوده است نه برای پوشاندن نقص ها و کاستی‌های فضا یا پنهان کردن خرده نقص های بنایی، در نتیجه کاشی کاری به عنوان یک تزیین فاخر و تجلی بخش خود را در میان بناهای اسلامی اثبات نمود و به حیاط خود ادامه داد تا اینکه معماری مدرن آن را به عنوان یک عامل حیاتی در ساخت و ساز بنا به رسمیت شناخت و امروزه شاهد استفاده گسترده از آن در همه ی ابعاد ساختمان سازی هستیم.
شاید بسیاری از ما کاشی‌ها را در منازل مسکونی تنها مخصوص سرویس بهداشتی و حمام می‌دانستیم که بیانگر کاربرد آن به عنوان یک عایق در برابر رطوبت بوده است. اما با پیشرفت صنعت کاشی و سرامیک و ظهور نقش و نگارهای جدید و روش‌های نوین ساخت کاشی استخری این متریال دوست داشتنی راه خود را به سایر اجزای بنا باز نمود و امروزه تبدیل به عنصری لزامی در طراحی دکوراسیون داخلی گردیده است.

 

مزایای استفاده از کاشی 
همانگونه که گفته شد استفاده از کاشی‌ها سطوح صاف و یکدستی به وجود می‌آورد که علاوه بر زیباتر نمودن فضا امکان شستشو آسان آن را نیز فراهم می‌کند. کاشی‌ها متریال‌های مستحکمی هستند که همچنین می‌توانند در برابر عواملی همچون باد، بوران، مواد شیمیایی، نور آفتاب، ضربه و خط و خش مقاوم باشند و از سطوح محافظت نمایند. 

برتری کاشی نسبت به سایر پوشش دهنده‌ها
کاشی نسبت به سایر متریال‌های پوشش دهنده از مزایای بیشتری برخودار است و به همین علت معماران از گذشته ترجیح داده اند استفاده از کاشی را برای ساختمان‌های خود در اولویت قرار دهند.

مواد اولیه در دسترس
کاشی‌ها از مواد اولیه در دسترس ساخته می‌شوند. کاشی‌ها را به آسانی می‌توان در هر منطقه و اقلیمی تهیه نمود تنها به کوره پخت کاشی نیاز است و مواد اولیه که تقریبا به آسانی در دسترس همگان قرار دارد.

هماهنگی با آجر و سیمان
کاشی‌ها هماهنگ ترین پوشش ساختمانی با آجر و سیمان هستند که دو متریال اصلی در ساخت و ساز بناهای به شمار می‌روند.

سازگاری آب و هوایی
کاشی به دلیل استحکام بالایی که دارد تقریبا با هر نوع آب و هوایی سازگاری دارد و استفاده از آن محدود به منطقه ای خاص نمی شود.

تنوع رنگی و انعطاف پذیری کاشی 
کاشی‌ها از تنوع رنگ و طرح زیادی برخودارند و تقریبا هر طرح و نقشی را می‌توان روی آنها  پیاده نمود. امروزه صنایع کاشی و سرامیک بیشتر در زمینه طرح و رنگ کاشی است که با یکدیگر رقابت دارند.  

اشکال کاشی، سرامیک و پرسلان
کاشی‌ها، سرامیک‌ها و پرسلان ها دارای اشکال متنوعی هستند که همه‌ی آنها در حالت دوبعدی مسطح هستند و تفاوت شکلی تنها در ابعاد اضلاع و تعداد آنها می‌باشد. رایج ترین شکل کاشی سرامیک و پرسلان، کاشی چهار ضلعی است که در اندازه‌های مختف مستطیل و مربع ساخته می‌شود. مسطح بودن کاشی وجه تمایز آن از سایر سفالینه‌ها می‌باشد و به گونه ای است که می‌توان آن را به آسانی به هر سطح صافی چسباند یا آن را از سطوح صاف جدا نمود. کاشی‌های هشت پر و صلیبی یکی از جذاب ترین اشکال کاشی هستند که جزو زیباترین اشکال کاشی در ایران دوران اسلامی شناخته می‌شوند، این نوع کاشی بیشتر در دوران ایلخانی به کار برده می شد، امروزه این شکل کاشی به دلیل سختی کار با آن به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...